Explicaţiune-alin(t)are

Cum mi-a mai bătut inima cînd am citit, pe undeva pe Internetul ăsta care face lumea mai mică, că Vladimir Pustan va fi pe 22 martie la Petroşani, la Casa de cultură, de care brusc mi s-a făcut dor, c-am fost petroşănean pînă la 28 de ani.

Anul trecut, de 8 martie, l-am pozat pe Vladimir Pustan la Casa de cultură din Oradea, împreună cu Iuliu Centea, care e căsătorit cu o petroşăneancă.

pustan_centea450

Dum-dum, dum-dum, iar mi-a bătut inima tare cînd văzui (oltenii-s lîngă noi) că vine şi Iosif Ţon la sfîrşit de martie. A mai fost în Petroşani cu 30 de ani în urmă!

iosifton

Şi-apoi, întreită emoţie, peste cîteva zile va fi şi Beni Fărăgău în Petroşani.

beni

Oare putea-va cineva măcar să intuiască ce amintiri m-au năpădit, cîte fotografii mi s-au cuibărit în sufletu-mi dintr-odată supradimensionat şi copleşit de rememorarea felului în care Dumnezeu a aşezat credinţa creştină, în varianta baptistă, în Valea Jiului?

În 2000 am avut a doua bursă de două săptămîni la Şcoala de vară de la Tescani (coordonatori: Andrei Pleşu, H.-R. Patapievici, Sorin Vieru) şi, cînd ne-am prezentat, am considerat că e bine să amintesc că pot identifica, în viaţa mea, trei influenţe formative de tip individual – Emil Cristea, fratele meu mai mare, Beni Fărăgău şi H.R. Patapievici – şi două de tip comunitar: familia şi biserica.

Andrei Pleşu a întrebat: Domnule Cristea, biserica din Petroşani? (eu locuiam de cîţiva ani în Oradea). Da, am răspuns, neştiind atunci ce moment decisiv am marcat pentru identitatea mea, legată definitiv de Petroşani, de comunităţile familială şi confesională care m-au format: lutul din care e făcut sufletul meu e impregnat cu “cărbune” de Valea Jiului, iar inima mea pompează “sînge” din Ţara Moţilor, de unde sînt părinţii şi bunicii mei.

Iată-mă, aşadar, alin(t)îndu-mi vocea interioară, care s-a întors, ca un avion cu reacţie, spre alte vremuri şi alte locuri, unde, cum spuneam, într-o perioadă scurtă, se perindă Vladimir Pustan, Iosif Ţon, Beni Fărăgău. Nu e ăsta un foarte potrivit pretext pentru a lansa un blog despre Biserica Baptistă din Petroşani? Şi să visez, nu pentru prima oară, că vor fi şi alţii ca mine care îşi vor lăsa scrise aici cîteva amintiri, măcar să-şi ostoiască sufletul ce nu măsoară în kilometri distanţele, ci în nostalgii şi alin(t)ări.

Acest articol a fost publicat în Neclasificat. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Explicaţiune-alin(t)are

  1. Rodica Botan zice:

    Alin…ce idee splendida. Am recunoscut poza fratelui Ton din 1977, cind ne adunaseram la Biserica Lutherana de peste drum de parcul de pe Republicii, Centru…ce vorbesc eu? Am plecat de acolo 29 de ani; cine stie cum mai arata Petrosaniul acuma?

    Dar parca vad multimea adunata ca la demonstratie de 1 Mai sau …toti in haine de sarbatoare si toti stralucind de bucurie. Noi cei care doar de Craciun mai indrazneam sa cintam colinzi pe-afara pe la geamurile oamenilor noaptea…acum umpleam strada si incurcam circulatia si lumea stia dintr-o data ca in oras exista tare multi pocaiti…

    Fratele Ton cu o voce ca de revolutionar predica asa cum nu mai auziseram noi niciodata in orasul nostru afumat, asezat pe malurile Jiului cel rece, negru si imbicsit …

    Cind fratele Ton a venit la Petrila la Biserica, noi tinerii de atunci (acum sint bunica cu nepoti mari) l-am intimpinat cu piine si peste prajit…in amintirea minunii facute de Domnul Isus…Fratele tau Emil a fost cu ideea…si noi cu executia!

    Ce zile minunate …ce oameni minunati…ce amintiri bogate…

    Multumesc pentru ideea asta grozava. Cu ingaduinta proprietarului acestui blog, voi mai reveni. E ca si cum mi-i s-a deschis dintr-o data o fereastra in zidul gros si de nepatruns al timpului…

  2. mariuszarnescu zice:

    Dumnezeu sa binecuvanteze initiativa dumneavoastra.

  3. Timotei Caprar zice:

    Alin intodeauna cand deschid internetul apar lucruri noi despre Petrosani, cu inima sunt acolo,si retraiesc acele momente petrecute impreuna. Lucruri noi si lucruri vechi amintiri ce nu se pot uita niciodata.
    Prin acest dialog inteleg ,cat de mica este lumea.
    Multa binecuvantare TEIU

Lasă un răspuns

