Buni Cocar: Amintiri (8)

cenuse-1

Petrosani, 3 octombrie 1976

Despre fratele Cenuse Teodor am auzit multe istorii, majoritatea legate de pastorirea ce o facuse printre leprosii din Tichilesti. Stiam (si m-am cutremurat) ca dupa primul botez oficiat acolo se-nrosise apa din baptistier … M-a uimit faptul ca Cenuse ceruse sa mearga la leprosi direct de la Seminar!!!

Pentru Cenuse purtarea crucii nu era numai o doctrina ci un act pe care l-a trait, era singurul lucru vrednic de primit.

Fusese coleg de Seminar cu Alexa Popovici si impreuna au pus multe probleme dascalilor la orele de curs. Cand dascalii n-aveau prea multe de spus, Cenuse si Popovici dezbateau inainte, practic, si-au fost dascali unul celuilalt. Cenuse mi-a povestit ca se mai si contraziceau, ca se mai ridicau si in picioare cand argumentau, dar asa s-au slefuit amandoi …

Nu-mi-amintesc decat o singura predica a lui Cenuse. La Craciunul din ’75 a rostit un mesaj intitulat: „Anonimul Primului Craciun”. Se referea, bineinteles, la Iosif, dar era si testamentul lui Cenuse. Neprihanirea lui Cenuse nu era o poza pentru semeni sau pentru lumea din piete, nu, la el era o inchinare pentru Imparatul.

Intr-o duminica, dupa o inmormantare, ne-ndreptam spre Adunarea din Petrosani. Diferenta de varsta dintre noi era de vreo 50 de ani…, dar dansul tinea pasul. Mi-am dat seama ca spiritul il tragea pe Cenuse inainte. Trupul lui era istovit dar duhul plin de ravna… Ajunsi la Casa de Adunare, i-am turnat apa pe maini si cand i-am intins stergarul am adaugat: „Sper sa nu ne certam niciodata” (stiam folclor!)

Cenuse m-a privit cu oarecare mila s-apoi cu niste vorbe grele, de granit mi-a spus: „Draga, cu mine nu te poti certa niciodata…”. L-am privit intrebator… ce vreti sa spuneti? In mintea mea imi ziceam „nu-s bun nici macar pentru o cearta cu acest colos al credintei” …

Milos, Cenuse mi-a redat linistea: „Nu te poti certa cu mine frate, fiindca eu am murit ..”. Nimeni nu mi l-a explicat pe apostolul Pavel mai bine ca fratele Cenuse Teodor in acea seara. Aveam in fata mea nu doar pe pastorul Cenuse ci si pe omul care a fost rastignit impreuna cu Hristos … In acele vorbe statea explicatia vietii lui de crestin.

Am mers apoi la amvon, dar predica serii o primisem eu inainte de slujba.

Acest articol a fost publicat în Neclasificat. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

